Sju sorters kakor

”Du som är så benig kan ju äta hur mycket kaffebröd som helst. Ta en kaka nu!” Hon sköt fram förpackningen med kakor och torkade samtidigt av munnen med handen. Kaksmulorna föll ner på hennes svarta blus. Hon borstade av sig dem och började skratta.

”Men kom igen nu. Du menar alltså att du ska sitta och äta de där bollarna med nötter istället? Ta en kaka nu.” Hon tog upp en kaka och sträckte den till mig. Hennes skratt hade tystnat och hon tittade allvarligt på mig.

Jag tog emot kakan och la tillbaka den i förpackningen igen. Jag förklarade att jag försökte gå upp i vikt. Och att jag inte hade tänkt göra det genom att äta kaffebröd varje dag. Dessutom blir jag trött av för mycket socker. Och väljer därför att äta annat som ger mig energi.

Hon tittade på mig. Himlade lite med ögonen. ”Man kan ju nästan tro att du har nån ätstörning som du håller på. Du kommer ju aldrig gå upp i vikt om du inte äter lite kakor och bullar.”

Jag började försvara mig. Förklarade att jag älskar godis och att jag äter det varje helg. Att jag äter kakor och bullar ibland, men att jag just nu ville äta mina energibollar med nötter.

Hon log lite. Men jag såg i hennes ögon att hon inte trodde på mig. Jag blev irriterad. Kände hur jag satt och bet mig i tungan.

”Skulle du säga till en överviktig människa att han/hon inte ska äta kaffebröd?” frågade jag plötsligt. Hon tittade förvånat på mig. Svarade att det skulle hon givetvis inte.

”Exakt. Så varför är det mer okej för dig att tala om för mig att jag är benig och att jag därför kan äta kaffebröd varje dag?”

Hon var tyst. Jag tittade henne i ögonen. Jag tyckte nästan synd om henne. Hon hade ingen aning om min historia och jag hade ingen aning om hennes. Men det spelade ingen roll. Jag ville att hon skulle veta att hennes ord sårade mig.

”Du får kalla mig vad du vill. Exakt vad du vill. Men kalla mig inte benig. Likväl som en överviktig kämpar med att gå ner i vikt, så kämpar jag för att gå upp i vikt. Det kanske låter konstigt i dina öron, men jag har tyckt ända sen jag var liten att jag har varit för smal. Och det är inte förrän nu jag faktiskt känner att jag kan gå upp lite i vikt. Men jag får kämpa för det. Det ska du veta.”

Hon tittade på mig. Öppnade munnen för att säga något, men blev avbruten av tonerna till Lady Gagas Pokerface. Hon tittade på sin mobil och tvekade först att svara, men valde sen att göra just det.

Jag fick aldrig höra hennes respons på mina ord. Men det spelar ingen roll. Hon fick höra mina och jag hoppas hon tar till sig dem.

Jag hoppas också att hon kommer att läsa det här inlägget. Jag har nämligen lyckats gå upp drygt fem kilo. Utan att äta kaffebröd varje dag.

Heja mig.

One thought on “Sju sorters kakor

  1. Bra jobbat tjejen! Du är så duktig och smart! Och jag HATAR att du skall behöva höra sånt där! Men bra att du sa ifrån! Skall dela vidare ditt inlägg, så bra!

Kommentera

