Sol, hav och valfri solskyddsfaktor

När jag var yngre var jag rädd för att bränna mig i solen. Jag smörjde mig med solskyddsfaktor som om det inte fanns någon morgondag. Och det var sällan jag gick runt i enbart bikini. Varken på någon strand eller i mina föräldrars trädgård.

Det kan ha varit för att jag alltid haft en känslig hy. Tre sekunder i solen gör mig rosa. Och någon färg på mina ben har liksom aldrig infunnit sig. De är och förblir vita. Trots att jag idag går runt i enbart bikini på både strand och i mina föräldrars trädgård. Skulle dock aldrig gå och handla glass på ICA i bikini. Hur varmt det än är. Där går gränsen.

Och jag kan bli avundsjuk på dem som får en jämn och fin solbränna över hela kroppen. Som om de hade blivit spraytannade av självaste solen. Hur de liksom går omkring vid någon pool och ser direkt tagna ut från någon reklam för typ…solskydd.

Jag får ofta en ojämn solbränna. Fast jag brukar röra på mig istället för att ligga och pressa i solstolen tills jag dör. (Man får tydligen snyggast solbränna om man hoppiskuttar runt på stranden.) Därför har jag på den här semestern plockat snäckor på strand, tagit sjutton varv runt pool, spelat fotboll på konstgräsplan, kastat boll i hav. Och gått och hämtat vatten i en poolbar en gång i kvarten.

Och det hjälpte ändå inte. Mina ben är nästan lika vita som innan semestern. Jag är mer solbränd på framsidan än på baksidan. Och jag har lyckats bli röd på endast höger sida på ryggen. Fast jag har smörjt mig jämnt, fint och ordentligt.

Och jag vet att alla har olika pigment. Att det inte är den som lyckas bli brunast på semestern som vinner. Men jag ångrar att jag inte frågade mannen som stod och snurrade sakta på stranden med armarna utsträckta om det var så man skulle göra för att se direkt tagen ur reklam för Hawaiian Tropic.

Fasen också.

One thought on “Sol, hav och valfri solskyddsfaktor

Kommentera

