Du är allt

Jag hade föreställt mig att jag skulle stå och bita mig i tungan. Att blicken skulle vara fäst på min systers rygg. Att jag skulle fokusera mig på att räkna knapparna på hennes klänning. Knapparna som ringlade sig ner från hennes skuldror och en bra bit ner på hennes rygg. Och sen multiplicera dem med sju.

Men det blev inte så. Jag behövde varken bita mig i tungan eller stå och räkna ut något litet mattetal i huvudet. (Som jag med största sannolikhet inte skulle ha kunnat räknat ut.)

För faktum var att jag stod mest och log. Både inuti och utanpå. Mitt leende spred sig från hjärtat ner till magen. Från magen ner till lilltån. Och sen upp till ansiktet där det visade sig i mina ögon.

”Jag förklarar er nu man och hustru”. Och där vände jag mig om. Såg ut över alla dem som satt tårögda av det ögonblick som lätt tar sig in på listan som ”ett av de finaste ögonblicken man kan uppleva i sitt lilla liv”.

Jag såg min son sitta med tårar i ögonen. De där ögonen som sett mig stå i köket och övat på låten som nu sjöngs rakt ifrån hjärtat. Jag hörde nästan hans röst. Hur han sjöng med mig. Och hur han satte den där tonen i mittenpartiet som jag aldrig fick till.

”All min kärlek får du bära. Hela livet vill jag ge.” Jag måste erkänna att de sista textraderna gjorde att min röst vek sig lite. Givetvis var jag tagen av det faktum att de lovat varandra att gå sida vid sida på livets väg. Tills livets väg tar slut.

Och det mina vänner är vackert. På riktigt.

One thought on “Du är allt

Kommentera

