Tre

”Herregud vad tiden går fort. Liksom bara svischar förbi. Och min dotter har växt om mig. Och pratar ett språk jag inte riktigt förstår. Men vi har ju liksom roligt på vägen. Det är väl därför tiden går så fort.”

Exakt så är det. Tiden går fort när man har roligt. Då hinner man knappt reflektera över vart tiden tar vägen. Och vips så står man där och ska hämta ut pensionen på banken den 20:e varje månad. (Eller hur man nu får sin pension. Jag har inte tagit reda på det. Än.)

Och för att tiden ska stanna upp för en sekund så kanske man helt enkelt ska göra tillvaron lite extra tråkig. Jag tänker att man kanske ska börja samla på frimärken. Eller plugga matte dagarna i ända. Eller se en pjäs av Lars Norèn. För att nämna några exempel.

Men sen tänker jag att det faktiskt finns dem som tycker att det roligaste de vet är att samla på frimärken, plugga matte och se en pjäs av Lars Norén. Och då borde ju deras tid gå väldigt fort. Liksom svischa fram.

Så jag tror helt enkelt att man ska försöka ha så roligt som möjligt på livets väg. Och fullkomligen strunta i att tiden går fort. Man får väl bokstavligen dra tillbaka klockan. Och låtsas som att det regnar om tiden rusar på så att man inte hinner med.

Det måste ju vara okej.

Kommentera

