Sju

”Man skulle ju kunna skriva namnen på några blad. Och sen fästa dem på servetten sådär lite snyggt. Eller så kan man kanske skriva namnen på skrivmaskin. På nåt papper som ser lite sådär gammaldags ut. Eller jag vet inte.”

Alltså. Det här med bröllop. Det är liksom inte bara att säga ”ja” och sen tro att det räcker så. Det är ganska mycket som ska planeras in i det minsta detalj. Och det kräver tid. Tålamod. Och kanske lite hjälp också.

För det är inte bara kyrka, blommor, bordsplacering, musik och något blått som ska fixas. Det är det och tusen saker till. Texter ska skrivas. Servetter ska vikas. Klänning ska provas. Och skor ska putsas.

Och jag hjälper gärna till att placera ut gäster. Lånar gärna ut min stora ljuslykta som tydligen matchar nån annan liten ljuslykta. Jag viker gärna servetter i form av någon svan. Det där var ett exempel på vikning av servett förresten. De kanske vill ha de vikta i form av en orkidé istället. Vad vet jag.

För när lillasyster ska gifta sig. Då ställer man upp. Då tar man på sig sin finaste klänning. Sjunger det finaste i kyrka. Och är hennes tärna. Hela dagen. Och man känner ända in i benmärgen att den här dagen kommer att bli en av de vackraste dagarna nånsin.

På riktigt.

1 tanke på “Sju

Kommentera