En skolkorridor och ett hårband

”Allvarligt, mamma. Folk tittar. Det är pinsamt.” Idag hände det. Det där jag visste skulle hända en dag. Jag har liksom gått och väntat lite på det. Jag tycker dock jag har klarat mig bra hittills.

Men han släppte aldrig min hand. Höll den ändå i ett fast grepp. Fast vi gick igenom korridoren där tonåringar som tuggar Hubba bubba har sina skåp. Och fast han upplevde att ALLA tittade på hans mamma som hade ett hårband i håret. Ett sånt där brett hårband som man har när man springer. För att inte frysa öronen av sig. Och för att slippa hålla på med hårspännen och grejer.

Och jag hade ju sprungit. Hann varken duscha eller byta om. Och att jag hade löparkläder på mig gjorde tydligen ingenting. Det var bara det där hårbandet som gjorde att min son ville sjunka genom jorden. Och komma fram lagom till nästa jul.

Så nästa gång lämnar jag hårbandet hemma. Och hinner jag inte duscha så får jag helt enkelt gå med honom till skolan med luggen slickat bakåt. Kanske kan dölja det med en rosett. Eller helt enkelt dra på mig en mössa.

Det vore lite coolt.

Kommentera

