Jag, Lufsen och Freddie Mercury

”Vad bra att det var ledigt bredvid dig. Jag har nämligen sovit så dåligt inatt. Jag har problem med ryggen. Och dessutom snarkar min man. Han jobbar med golv. Det kan man också jobba med. Och ikväll ska vi till svärmor. Hon är verkligen bäst på att göra Dansk sjömansbiff. Hennes hund heter Lufsen förresten. Vill du ha ett tuggummi?”

Jag fascineras över människor som på tre sekunder öppnar upp sig för människor som de inte ens tagit i hand med. Nästan så att man satt vid deras frukostbord imorse. Och hörde muttret om att sömnen varit sådär. Och att det snarkas lite för mycket.

Och bara för att jag behöver lite mer än tre sekunder för att kunna känna mig trygg. Och eventuellt öppna upp och bjuda in till mitt lilla liv. Så är det okej. Ös på bara. Jag lyssnar gärna. Jag är fantastiskt bra på att lyssna. (Om jag får säga det själv.)

Att lyssna ligger därför givetvis på listan ”saker jag är fantastiskt bra på.” Där ligger också att vara omtänksam, att somna på soffan och att kunna dansa till We are the champions som om man faktiskt var självaste sångaren i Queens så att son skrattar ihjäl sig.

Nu vet ni det.

Kommentera

