Örebro vs Sundsvall

”JAAA! Sundsvall och Örebro spelar. Vilka hejar du på mamma?” Jag blir imponerad av min sons engagemang i fotboll och hockey. Hur han på tre sekunder kan gå igång. Springa runt i lägenheten. Jubla över någon match. Med lag han knappt vet vilka det är.

”Oj! Nu blev det straff till Örebro, mamma. Fattar du? Straff!” Jag fattar. Jag är med i matchen. Men jag sitter inte bredvid och tittar. Min son är duktig på att både kommentera och slänga sig på golvet för att visa hur ett mål gått till. Eller förklara hur någon spelare dribblat bollen på ett fantastiskt bra sätt.

Och jag älskar honom om möjligt lite mer för just det. För hans försök att engagera mig i en match jag egentligen inte bryr mig speciellt mycket om. ”Du skulle verkligen gilla den här matchen, mamma. Är helt säker på det.”

Så nu sitter jag här. Min son sitter bredvid. Han är helt inne i matchen. Hejar på Örebro. Och jag på Sundsvall. ”Man kan ju inte heja på samma lag, mamma. Det är ju självklart.” Självklart inte.

Och jag tänker att även om jag inte är någon sportfantast. Även om jag inte går igång när Luleå och Skellefteå ska spela någon final. Så är det något som min son går igång på. Och gärna vill engagera mig i. Så därför sitter jag här.

Så enkelt är det.

Kommentera

