Noter, hörselkåpor och änglasång

”Vilken ton vill du sjunga låten i?” Jadu. Jag vill sjunga i en ton som gör att de som lyssnar inte spontant vill hålla för öronen. Jag kan inte läsa noter. Jag vet inte hur man sjunger i ett G. Eller i någon annan liten bokstav. Jag bara sjunger. Helt enkelt.

”Pappa, vilken ton sjunger jag i?” Tur att jag har en pappa som kan det här med musik. Och att sjunga i bokstäver. Och att han kan dra fram en gura och ta ut några ackord på tre sekunder. Och liksom spela med. Som om han har spelat låten varje dag sedan han föddes.

Och jag kan inte sjunga i stämmor. Om jag absolut måste så skulle jag vilja ha på mig hörselkåpor så att jag inte hör vad de andra sjunger. Annars vill jag gärna haka på de andra. Och då är liksom det här med stämsång ganska bortkastat.

Vi kan alltså dra slutsatsen att det här med kör inte är min grej. Eller änglasång. Men jag övar för fullt på låten jag ska sjunga på min systers bröllop. Och min pappa kompar på keyboard. Och jag försöker sjunga mitt finaste. I en tonart jag såhär i skrivande stund totalt har glömt bort.

Jag har också för tillfället glömt bort, eller snarare förträngt, att jag ska stå längst fram vid självaste brudparet. Och prästen. Att kyrkan kommer att vara full med folk. Och att jag ska försöka att inte börja hulkgråta mitt i låten.

Kanske är lika bra att försöka dra ihop en kör. Och sjunga änglasång. Med hörselkåpor på. Så får det bli.

One thought on “Noter, hörselkåpor och änglasång

Kommentera

