Tips från coachen

Jag vaknade. Hade sovit gott. Och varken drömt om att jag blev jagad av vargar eller att jag medverkade i Paradise hotel. Verkligen mardröm. Jag såg igenom persiennerna att solen sken. Och jag hade redan bestämt att jag skulle springa innan frukost. Så det var bara att hoppa upp. Och göra sig redo.

Jag hade ingen direkt plan för passet. Tänkte mest att ”jag springer väl på i ett tempo där både mina ben och min andning är med mig.” Och jag hade även denna gång fått låna en pulsklocka. Kände mig lite hi-tec när jag satte iväg.

Kan inte med ord beskriva hur det känns att springa när solen skiner. Eller hur det är att springa innan hela stan har vaknat. Hur man springer längs ån. Ser änderna sitta på kanten av ett isblock. Hur de motvilligt hoppar ner i det iskalla vattnet. Hur den där pulsklockan vibrerar till. Och man har ingen aning om i vilken ruta man ska kolla. (Jag lär mig snart.)

Obeskrivligt är det. Det måste upplevas. Helt enkelt. Lova att ni skriver upp det på er ”saker Mita har tipsat om att jag ska göra innan jag trillar av pinn” lista. Lova på heders. Och vill ni inte springa så kan ni ju ta en promenad. Eller cykla. Eller varför inte dansa fram.

Låt fantasin flöda.

Kommentera

