En dag av många

Kl. 19.15. Arbetsdagen är slut och jag är trött och lite hungrig. Går in på närmaste matbutik för att handla det som fattas i kylskåpet. Blundar när jag går förbi fikabrödet och godiset. Ställer mig frågan varför jag ofta handlar när jag är som mest hungrig. Och håller nästan på att gå in i ett ställ med påskpynt som de försöker rea ut.

Cyklar med överfull cykelkorg för att hämta son efter fotbollsträning. På vägen hem pratar vi om den fruktansvärt äckliga soppan han ätit till lunch. Och varför de tre rådjuren som står nästan mitt i vägen inte blir rädda när vi tassar förbi.

Väl hemma slänger sonen sina grusiga fotbollskläder på hallgolvet. Funderar på att bjuda in avdelningen Kotten på dagiset bredvid. De kan behöva se annat än sandlådan de har på gården. Under tiden han duschar äter jag på stående fot. Samtidigt som jag plockar in det jag handlat i kylskåpet.

”Mamma! Nu är det vatten på hela golvet! Jag tror det är stopp!” Mycket riktigt. Ner på alla fyra och rensa avlopp. Sonen står bredvid och fasar över hur jag kan tappa så mycket hår. Passar också på att torka rent handfatet och skura golvet. Sonens tänder borstas och spegeln torkas av. När man ändå är igång liksom.

Och nu är sonen nattad. Och jag sitter i skenet av ett värmeljus och skriver det här. Samtidigt som jag sneglar på soffan med en ”jag kommer gå raka vägen till sängen utan att passera dig” blick.

Så får det bli.

Kommentera

