Banan, vatten och en valfri rondell

Jag hade grus i ögonen. Och jag hade inte bråttom iväg nånstans. ”Då får man ligga kvar så länge man vill” tänkte jag och drog täcket närmare mig.

Jag hade bestämt att jag skulle springa innan jag började jobba. Skulle bara äta frukost först. För i min värld så måste man äta frukost först innan man springer benen av sig. Annars kanske man faller ihop som ett korthus. Och slår näsan i asfalten.

Men jag hade fått till mig att man kunde springa innan man ens vaknat. Man kunde bara gå upp. Ta på sig träningskläder. Kissa. Ta en banan och ett glas vatten. Och sen var man redo att ge sig ut och lägga benen på ryggen.

”Jag får väl ta emot mig med händerna om jag faller, så att jag inte slår näsan i asfalten. Som en såndär Push away balance övning” tänkte jag. Och det kändes nästan som om någon puttade mig ur sängen. För på tio minuter hade jag gått upp. Tagit på mig. Kissat. Tagit en banan. Och ett glas vatten. Och sen satte jag iväg.

Och känslan att ge sig ut när vägarna är helt öde. När man nästan kan springa mitt i gatan. När man kan ta några varv i valfri rondell utan att riskera att bli överkörd av en Volvo XC60. När de enda man möter är några hundägare med sina hundar. Och en cyklist.

Känslan när solen skiner. Allt är lugnt och stilla. Och det enda man hör är sina egna steg. Och idag var stegen lätta. Snabba. Kändes som att jag kunde springa till Nynäshamn och tillbaka. Trots att jag inte ätit frukost.

Och jag kommer att springa innan frukost fler ggr. Mest för att kunna springa mitt i vägen. Kommer dock inte att springa till Nynäshamn. Mitt lokalsinne är inte det bästa. Jag hittar knappt till sängen de ggr jag somnat på soffan.

Och det mina vänner händer ganska ofta.

Kommentera

