En dag i december

Det här kan vara det enda fotot på hela vår familj. Det enda fotot med bara oss tillsammans. Numera är det en salig blandning mellan oss, barn, fruar, flickvänner, pojkvänner och fan och hans moster.

Just det här fotot kan också vara våra 15 minuter i rampljuset. Tillsammans alltså. Jag har inte haft mina 15 minuter i rampljuset än. Om man inte ska räkna med den gången jag fick ett astma-anfall på skolgården.

Jag sprang ikapp med nån från klassen. Tog i för kung och fosterland. Fick ingen luft och föll ihop som ett tält som har ostadiga tältpinnar. En lärare lade benen på ryggen och kastade sig på knä bredvid mig. Och på tre sekunder stod halva skolan runt mig.

Det tog nog ganska exakt 15 minuter innan jag hade fått medicin och kunde ledas till ett vilorum. Verkligen rampljus.

Men nog om det. Fotot på hela vår familj hamnade i tidningen efter att vår julmat blivit stulen från vår bil. Året var 1985 och man kan väl säga att mina föräldrar var ganska arga när de kom hem efter att ha tvingats trängas för att hitta den perfekta julskinkan. Två gånger.

Jag minns när fotot skulle tas. Jag var lite osäker på vad jag skulle ha på mig. Valde en av mina favorittröjor. Den med James Dean på. Osäker på hur jag tänkte med byxorna.

Min syster var lite sur för att hon inte fick sitta på golvet med någon av våra bröder i knät. Som kompensation fick hon ha på sig tomtekläder. Och hålla i en julkula. Hon ser verkligen nöjd ut på fotot.

Och jag älskar verkligen den här bilden. Kallar den numera ”vi är alla samlade efter att nån jubelidiot snott vår julmat, men vi är glada ändå för att vi har ju varandra och gladast är min syster som får hålla i en julkula”.

20130328-203406.jpg

One thought on “En dag i december

  1. Ping: Ett | Allra helst vill man ju vinna en Guldbagge.

Kommentera

