Sol, vind och vatten

”Samspelet mellan månen, solen och jorden gör att vi har tidvatten på jorden. Det blir normalt två flod och två ebb varje dygn. I Engelska kanalen kan skillnaden vara 11 meter, medan tidvatten knappast märks i Östersjön.” Så stod det på yoghurtförpackningen. Och sen var den en bild på två båtar. Och vatten. Givetvis.

Och med grus i ögonen läste jag dessa ord. Ord som en femteklassare troligtvis skulle ”jamen precis, exakt så är det”. Alltså. Hur ser det här samspelet mellan månen, solen och jorden ut egentligen.

Jag föreställde mig hur de liksom möttes upp. Hade nåt slags litet taktiksnack om hur de bäst ska samarbeta. Och varje gång fick solen en utskällning för att den antingen torkat ut delar av jorden eller helt enkelt lyst med sin frånvaro.

Och det man inte vet får man ta reda på helt enkelt. Så jag googlade ”samspel mellan måne, sol och jord”. Jag kanske inte behöver säga att jag satt som ett stort frågetecken av sökresultaten jag fick.

Det stod ingenting om något taktiksnack. Bara en hel del om rotationstid, omloppstid, kretslopp och nån liten rotation runt nån axel. Ord som jag skulle bli imponerad av om en femteklassare hade lagt på minnet.

Jag började tänka på jorden, solen och alla planeter. På varför vi ens finns till och vad meningen med livet är egentligen. Och jag blev helt snurrig. Det blev helt enkelt alldeles för stora tankar. Tankar som jag kanske aldrig får svar på.

Jag bestämde mig för att landa i att jag har båda fötterna på jorden. Och att det snart är vår. Och då skiner solen lite oftare. Och sen blir det sommar. Och då vaknar alla fjärilar. Och ibland hamnar fjärilarna i magen.

Det borde alla femteklassare lära sig.

Kommentera

