Somliga springer med trasiga skor

”Du kan ta av dig dina strumpor och skor. Och sen ställer du dig på den här grejimojen” Men givetvis. Jag hade kanske inte räknat med att visa mina fötter för att köpa ett par nya löparskor bara. Jag tyckte kanske det räckte med att jag skulle springa på ett litet löpband så att alla ser.

För jag var ju nästan lite nervös. Hade aldrig i hela mitt liv sprungit på ett löpband. Föreställde mig att jag skulle halka. Slå huvudet i löpbandsstången. Och sen glida av. Löpbandet skulle inte ens vara uppe i full hastighet. Och säljaren skulle ha något att prata om på lunchrasten sen.

Men jag fixade löpbandet. Trots att det kändes konstigt att springa på ett underlag som rörde sig bakåt, samtidigt som man skulle försöka springa på stället. Fast fötterna ville egentligen sätta fart framåt. Springa rakt ut i butiken. Ut genom dörren. Och ta några varv i närmaste skog.

”De här skorna har vi inte i större storlek. Kan springa in i herrbutiken och hämta en motsvarande modell i den storleken.” Men givetvis. Jag är ju längre än genomsnittet. Alltså har jag större fötter. Annars tippar jag ju framåt och slår pannan i golvet hela tiden.

Och nu måste mina skor specialbeställas. Vill man ha lila med inslag av neonrosa så får man snällt vänta på att de flyger hem den rätta storleken. Och sen är jag redo att springa benen av mig. Tänk gasell.

Löplabbet

Kommentera

