Lagerblad, syltlök och en liten petit choux

Jag är ingen mästerkock. Långtifrån faktiskt. Jag kan varken göra en gräddsås från grunden eller slänga ihop en köttfärslimpa sådär lite i farten. Kan inte ens minnas att jag ens lagat köttfärslimpa. Men jag gjorde köttbullar i julas. Det är ju nästan samma sak.

Jag har mina rätter som jag kan laga utan att läsa något recept. Annars vill jag helst ha ett recept vid min sida. Jag är ingen ”jag tar lite av det här och blandar med det här så blir det jättebra”. Jag måste liksom veta om det ska vara 1 tsk svartpeppar eller 2 tsk. Jag vågar nästan aldrig prova mig fram. Gud bevare.

Och recept med ingredienser som lagerblad, syltlök och steksnöre är kanske inte recept som jag ”åh nu springer jag till ICA och handlar det fortaste jag kan”. Jag gillar de där enkla recepten. Inte så mycket krångel och jox. Inte ”låt det koka i tre timmar, salta och låt det koka i tre timmar till”.

Detsamma gäller för bakning. Jag är ingen Leila. Kan varken göra vaniljsås från grunden eller nån liten petit choux. Jag kan inte baka en sockerkaka utan att titta i ett recept. Och sist jag bakade havreflarn så glömde jag att använda bakplåtspapper. Och nu pratar vi inte mer om det.

Jag tänker att man är bra på olika saker. Just laga mat utan recept är ett utvecklingsbart område för mig. Och nu lät lite jag som Mia Törnblom. Gud bevare.

Kommentera

