Steg för steg

Jag såg honom på långt håll. Han hade hunnit gå nästan hela vägen. Jag såg att han hade slängt sina termobyxor över sina axlar. Lite sådär nonchalant. Och ryggsäcken rörde sig i takt med hans steg.

Han mötte några på vägen. Då gick han allra längst in mot husväggen. Så nära att hans jacka nästan snuddade vid husplåten. Den där jackan som han spontant sa ”herregud vad snygg jag är” när han fick på sig den för första gången.

Solen bländade mig och jag fick kisa. Jag satte upp handen till pannan. Handen blev som ett litet soltak för mina ögon. Ett soltak som gjorde att jag kunde se honom mycket bättre. Och snart skulle jag inte se honom längre. Några steg till och han var utom synhåll.

”Tänk vad många gånger jag har gått vid hans sida på den där vägen. Och vi har hållit varandra i handen och har pratat om allt från kärlek till hur man egentligen gör med fötterna när man breakdansar. För att inte tala om alla gånger vi bestämt oss för att ta hoppsa-steg exakt hela vägen” tänkte jag.

Jag erkänner, min son. Jag stod på långt håll och fick kisa för att kunna se dina steg till skolan. Inte för att jag trodde att du skulle gå vilse. Utan mest för att se så att du kom fram ordentligt. Måste också säga att herregud vad bra du är på att tacka bilarna när du går över övergångsstället. Väldigt snyggt.

3 thoughts on “Steg för steg

  1. Den stoltheten men samtidigt väldigt skrämmande känslan i kroppen när de små dvärgarna går själva till skolan. Vad hände med den där lilla saken med myspropp i munnen man körde i vagn till dagis (nej, jag tänker inte säga förskola)

    • Exakt så är det. Den dagen de tittar på en och ”men alltså allvarligt, jag kan gå själv till skolan liksom” så känns det lite i magen. Men det är helt enkelt bara att gilla läget. (Tänker inte ens kommentera att vi är så gamla att vi har barn som går själva till skolan. Kan vi inte bara låtsas som att det regnar?)

Kommentera

