Pelle, Gurra och en bok från bibblan

”Mamma, du vet han Pelle G. Han som är så bra på pingis. Han började bråka med Pelle B om nån bok de båda ville låna på bibblan. Och sen kom Gurra S. Du vet han som går i ettan. Och då, då sa Pelle G att Gurra S skulle gå därifrån för att Pelle B är inte kompis med Gurra S. Utan bara med Pelle G. Fast att de började bråka. För det gör man ju ibland. Visst mamma?”

Han berättar med stor entusiasm. Hans ögon glittrar. Och hans tonfall är något högre. Och jag måste ju erkänna att jag inte alltid vet vilka Pelle, Gurra eller vad de nu heter är. Jag förstår inte alltid hela händelseförloppet i nån situation som hänt på min sons skola. En situation som är det mest spännande som hänt på hela dagen. Kanske på hela veckan till och med.

Och ibland önskar jag att jag kunde berätta någon liten händelse som hänt på jobbet med samma entusiasm. Samma energi i ögonen. Med samma ”det här är minsann lika spännande som ett avsnitt av CSI Miami”.

För tänk er. Jag kommer hem. Klampar in med skorna. Tar inte ens av mig ytterkläderna. ”Du. Vet du vad som hände idag. Jo. Lisa råkade ta fel matlåda i kylen. Det var egentligen Lottas matlåda. Du vet Lotta som åkte till Cypern och blev kär i en grek som jobbade på den där restaurangen vid hamnen. Och då kom Vera och sa att Lotta kunde få hennes matlåda. För Vera ville hellre ha Lisas matlåda. För Lisa lagar så goda köttbullar.”

Och Pelle G, Pelle B och Gurra S heter i verkligheten något annat. Så ni vet.

Kommentera

