När jag var liten

Fyra minnen från när jag var liten. Fyra minnen jag vill skriva ner för att sen ta fram och läsa den dagen jag kanske behöver hjälp att minnas. Den dagen jag kanske snyter mig i näsdukar av tyg och har döpt min rullator till Snabba Blixten. Eller nåt sånt.

När jag var liten hade jag en docka som hette Sulkyn. Egentligen hette hon Lisa. Men av nån anledning så trodde jag att det var min docka mamma menade när hon frågade om vi skulle ta med sulkyn ut på promenad. Så då fick dockan heta det. Inga konstigheter.

Min favoritlek när jag var liten var ”Fina damer”. Då rev jag och min syster ut halva min mammas garderob. Hasade runt i hennes klänningar och alldeles för stora klackskor. Och jag skulle alltid heta Katarina. Det var liksom mitt bästa och finaste namn.

Och varje gång jag sov över hos min farmor så ville jag städa hennes väska. Givetvis var det ett kodord för att jag skulle leta efter godis eller halstabletter på botten. Och jag hittade oftast nån liten karamell inlindad i papper. Eller en påse Dr Dryels som jag högg in på. Äter alldeles för lite Dr Dryels nuförtiden.

Minns vid ett tillfälle när jag och min syster klädde ut våra lillebröder till tjejer. Berit och Bodil fick de heta. Underkjolar blev klänningar. Mammas halsband runt halsen och våra hårband i håret. Minns inte exakt. Men det kan ha diskuterats om läppstift under tillfället. Osäker på hur det blev med det där. Men sötast i stan var de iallafall. Alla gånger.

20130316-180438.jpg

Kommentera

