Låt det snart bli vår

Den här vintern måste vara årtiondets längsta. Jag kan knappt minnas att det varit något annat än vinter. Och jag har lika svårt att tänka mig att det så småningom kommer bli väder för att kunna gå i shorts och linne.

Jag är förresten en sån som tar uttrycket ”svettas in våren” på fullaste allvar. Skulle lätt kunna gå omkring i vinterjackan till midsommar. Eller nej. Kanske inte till midsommar. Nu överdrev jag.

Men när andra kastar av sig kläderna så fort solen visar sig, så går jag omkring fullt påklädd. Ska man svettas in våren så får man inte ta av sig för tidigt. Herregud. Inser att jag låter som en pensionär nu. Jag bjuder på det. Har jag sagt att jag gillar Bridgeblandning?

Och jag vet ju att det kommer bli för varmt för att gå omkring i vinterjackan hur länge som helst. Jag kommer att tvingas hänga in den i garderoben. Tillsammans med de där termobyxorna jag inte äger än. Men som jag saknar de gånger jag och min son ska ha pulkarace.

Så snälla låt det snart bli vår och för varmt för att ha vinterjackan på sig. Kan inte med ord beskriva hur varmt det är att svettas in våren. Herregud.

Kommentera

