Fredagsdisco

”Mamma, du får jättegärna följa med på discot på fredag” sa min son helt allvarligt. Och jag tänkte att den här chansen får jag kanske bara en gång i livet. Kan aldrig tänka mig att han vill ha med mig på nåt litet disco sen när han blir äldre.

”Du måste ha på dig fina kläder. Och uppföra dig. Det gör man när man ska på fest” sa han. Återigen med allvar i rösten. Och givetvis tog jag på mig bland det finaste jag har i garderoben. Och lovade att uppföra mig.

”Jag vill inte att du sätter dig på läktaren med de andra föräldrarna. Vi ska ju dansa. Och jag vill vinna danstävling” sa han och tog mig i handen. De andra föräldrarna var förresten en tapper skara på fyra stycken. Av kanske 102 barn så var det alltså fyra föräldrar och jag som hade fått äran att följa med på disco.

Och vi dansade. Och han var på riktigt stolt över att jag var där. När det vankades tryckare satte jag mig på läktaren och försökte att inte titta för mycket på hur han dansade tätt med en tjej som var nästan ett huvud längre än honom. Och hur han la sitt huvud mot hennes axel.

Och mitt i det fina så var discot igång igen. Killarna sprang runt och jagade varandra och tjejerna gick omkring med väska på axeln och lånade varandras läppglans. Och däremellan sprang de till kiosken. Och köpte popcorn som de sen slängde på varann. Verkligen party.

”Mamma! Den här låten har jag önskat till dig!” ropade han plötsligt nerifrån dansgolvet. Och ur högtalaren dånade Eric Saade.

Jag kommer att minnas detta, min son. Speciellt de dagar du kanske blir arg för att jag inte vill köpa ut på Systemet eller för att du inte får åka moppe utan hjälm. Och i bakgrunden ska jag spela Eric Saade.

One thought on “Fredagsdisco

Kommentera

