Tvillingsjälar

”Men hej! Gud vad bra passet var i onsdags. Du är alltid så glad och ger energi. Och musiken är grym! Man blir alltid så glad av dina pass.” Jag flackar lite med blicken. Försöker flika in att människan har tagit fel på person.

Människan tror att jag är min syster. ”Alltså, jag är faktiskt..” försöker jag säga flera ggr. Men människan lyssnar inte, utan har redan klappat mig på axeln för grymt bra pass i onsdags och gått därifrån.

Och det där händer ganska ofta. Jag är grym på passen på onsdagar. Är glad och ger energi. Och det känns ju roligt. Folk tar fel på oss helt enkelt. Och när de ser oss tillsammans så tycker de flesta att vi är lika som vilka syskon som helst. Men när de ser oss var och en för sig så är det tydligen omöjligt för vissa att se skillnad.

Att vi dessutom jobbar på samma jobb gör inte saken lättare. ”Hittade du den på lagret?” frågade en kund mig senast idag. Och jag såg ut som ett frågetecken. Och kunden tittade på mig som om jag inte hade alla hästar hemma i stallet.

Men jag förstod ganska snabbt att det var min syster som var nere på lagret och letade. ”Ah, du måste mena min syster” sa jag och log. Och kunden skrattade lite skamset. Och ville antagligen sjunka genom jorden.

Och en del tror att vi är tvillingar. De ser oss i varsin kassa. Bredvid varandra. De tittar på mig. Sen på min syster. På mig igen. Och sen på min syster. Som om de skulle titta på en tennismatch i Wimbledon. Minus regn och själva tennisspelandet. Förstås.

Och det är okej. Jag är gärna grym på pass på onsdagar. Och önskar gärna människor jag aldrig har pratat med i hela mitt liv en fin dag. Min syster är nämligen bland det finaste jag har i mitt lilla liv. Punkt.

20130307-211701.jpg

Kommentera

