Noter, ABBA och en kokosnöt

Jag kan inte spela något instrument. Jag kan spela en låt på piano, som jag inte ens vet vad den heter, helt utan noter. Kan förresten inte läsa noter, så det är ju inte så konstigt. Men jag kan lyssna på en låt och texten sätter sig på tre sekunder. Bra som mindre bra låt. Väldigt musikaliskt av mig.

Men ibland kan jag höra fel. Ibland tror jag att texten är på ett helt annat sätt än vad den egentligen är. När jag var yngre trodde jag t.ex. i en mikrosekund att ABBA sjöng ”Ring, ring, why don’t you give me a car?” Och sen fick jag höra den svenska versionen. Och då skämdes jag och ville springa till skogs.

Jag trodde dessutom att Army of lovers sjöng ”I give my life to be a coconut” i den här. Och det gjorde jag ett bra tag. Mycket längre än en mikrosekund faktiskt. Och här skyller jag på att det minsann inte är så lätt att höra när det ska till att sjungas på engelska och ha sig.

Och såhär i efterhand. Exakt hur sannolikt hade det varit att ABBA sjöng ”Ring, ring, varför ger du mig inte en bil?” Eller att Army of lovers hade gungat i takt samtidigt som de sjöng ”Jag ska ge mitt liv till att bli en kokosnöt.” Inte så troligt alls.

Men okej. Jag kanske inte har absolut gehör. Och jag kanske inte alltid hör rätt låttext. Men jag vet iallafall hur man dansar till musik. Det ska gudarna veta.

Kommentera

