Tända ljus och färgglada sjalar

”Idag börjar vi med avslappningen istället för att ta den i slutet.” Jamen vad bra. Jag som redan höll på att somna så fort jag klev in i lokalen. Tända ljus och lugn musik kan verkligen göra underverk för tröttheten.

Jag blev inte direkt piggare av att yogainstruktören la en mjuk filt över mig med orden ”Lyssna på musiken, låten är fyra minuter, ta några djupa andetag och tänk inte på något annat än din andning.” Lovar att inte tänka på annat. Ska göra allt som står i min makt för att försöka hålla mig vaken i fyra minuter.

Och det tog kanske fyra sekunder så befann jag mig plötsligt i öknen. Sand så långt ögat kan nå. Och en kvinna jag inte kände igen vid min sida. Hon hade en klarblå sjal runt huvudet. Och i sina händer hade hon ett flertal sjalar i massor med färger. Hon bad mig välja en. ”Jag vill helst ha en grön, annars kan jag stå ut med att få sand i håret” sa jag. (Osäker på hur jag tänkte där.) Kvinnan log.

Jag vaknade med ett ryck. Snarkade nästan till. ”Och nu sträcker ni på er och tar ett djupt andetag.” Men herregud. Hur lyckas man med att somna och sen drömma om färgglada sjalar i öknen på fyra minuter? Måste vara nåt slags rekord.

Trodde i mitt stilla sinne att min lilla mikrosömn skulle göra mig ännu tröttare. Att jag knappt skulle orka ta mig upp i en kobra eller orka göra nån liten månhälsning. Men faktum är att jag blev mycket piggare. Blev klarare i huvudet. Och det kändes som att jag skulle ha kunnat yoga i dagarna tre. Utan paus. Tills någon hade knackat mig på ryggen och sagt ” Men nu får det väl ändå vara nog?”

Så du yogainstruktören. Ta gärna avslappningen först nästa gång också. Vill nämligen tala om för kvinnan jag inte kände igen att om det inte finns en grön sjal så kan jag ta en annan. Så kinkig är jag inte.

Kommentera

