Fjäril vingad

Hennes ögon glittrade. Och hon hade ett leende på sina läppar. ”Jag och min man firar 50 år som gifta. Nu ska vi resa runt i Italien och bara rå om varandra.” Jag riktigt såg i hennes ögon hur mycket hon älskar sin man. Hur mycket han betyder för henne.

”50 år är lång tid. Har du några råd på hur man lyckas med att vara vid samma människas sida i över 50 år?” frågade jag. En helt seriös fråga. Jag ville verkligen veta om det fanns nåt hemligt litet knep.

Hon lutade sig fram mot mig. Tittade mig rakt in i ögonen. ”Humor. Har man roligt och skrattar mycket ihop så klarar man allt. Man måste också tillåta varandra att göra saker på egen hand. Även om man är två så är man ju sin egen person också.”

Hon började skratta. Ett sånt där skratt som kommer ända ifrån magen och liksom smittar av sig på de runtomkring. ”Herregud vad jag och min man har skrattat mycket under alla dessa år. Det finns ingen som kan ta hans plats. Och nu ska vi till Italien. Bara han och jag.”

Jag blev tårögd. Hon var kär. Så jädra kär i sin man. Efter 50 år som gifta. Hon hade fjärilar i magen. Fjärilar som gav henne en fantastisk utstrålning.

Hennes ord träffade mig rakt i hjärtat. Med humor kommer man långt. Längre än vad man tror. Jag tror också att man känner ända in i benmärgen när man hittat någon man inte vill leva utan. Någon man aldrig i hela sitt liv vill ersätta med någon annan.

Kärlek är vackert. Och fjärilar kittlar skönt i magen. Så är det bara. Om man dessutom hittar någon som man kan skratta tillsammans med. Skratta så att fjärilarna i magen flaxar som aldrig förr. Då har man ett vinnande koncept. Punkt.

Kommentera

