Ett litet möte

Jag var på väg. Vart är egentligen helt oväsentligt. Men jag hade en tid att passa och gick därför inte med myrsteg. Det är för övrigt ganska omöjligt att göra när man har långa ben. Då älgar man liksom fram. När andra tar ett steg, så tar man tre.

Luften var kall. Solen sken. Jag ville allra helst gå en långpromenad. Och ha en fin människa vid min sida. Men just idag så fanns det annat på agendan. Långpromenad i solen med en fin människa får vänta. Kommer dock sätta upp det på min ”saker jag vill göra innan jag trillar av pinn” lista.

Jag hade precis höjt volymen i mina hörlurar. Var helt inne i musiken. Jag mötte flera människor, men jag reflekterade inte över dem. La dem inte direkt på minnet. I mitt huvud så var jag med i en musikvideo. Jag stod på ett dansgolv och dansade mitt finaste. Fanns inte tid att reflektera över människor jag mötte.

Men mitt i ett danssteg så avbröt en äldre dam mig. Hon ställde sig framför mig. Hade liksom valt ut mig av alla människor hon mötte. Hennes hy var vinterblek. Hennes kropp var späd. Hon hade silvergrått hår som hon försökt fläta. Trots att det var lite för kort för det. Hennes gråa hår pryddes av en mössa stickad i regnbågens alla färger. Och hon log. Med hela ansiktet.

Jag såg att hon försökte säga mig något. Och i en mikrosekund tänkte jag ”men ser hon inte att jag har hörlurar i öronen och därför inte kan höra henne?” Men sen slog jag bort den tanken. Tog ur hörlurarna för att höra vad hon hade på hjärtat.

”Du får akta dig flicka lilla så du inte halkar. Det är så lätt hänt att man gör det när det är halt. Men om bara några meter så är det bar mark. Och bar mark är verkligen lycka på vintern.” Jag log. Med hela ansiktet. Svarade henne att jag lovade att vara försiktig. Och fick henne att lova att hon skulle vara detsamma. Och sen önskade vi varandra en fin dag och gick åt varsitt håll.

Jag förstod att det där kanske kan ha varit den enda kontakten hon hade på hela dagen. Förstod att det som för mig kanske inte betydde så mycket, betydde väldigt mycket för henne.

Så hädanefter ska jag uppärksamma människorna jag möter lite mer. Kanske till och med ställer mig framför en av dem. Ler med hela ansiktet. Och önskar en fin dag. Kommer iallafall sätta upp det på min ”saker jag ska göra innan jag trillar av pinn” lista. Det är då ett som är säkert.

One thought on “Ett litet möte

Kommentera

