Ett gott råd

Jag är konfirmerad. Mest för att det var något man skulle göra. De flesta av mina vänner gjorde det så jag följde strömmen helt enkelt.

Minns att jag väldigt gärna ville ha en brudkista som present. En kista att samla porslin, dukar och andra välbehövliga saker tills jag skulle flytta hemifrån. Och jag fick en kista. Med handmålade blommor. På locket står mitt namn handmålat i snirklig stil.

Minns att jag tyckte att den var bland det finaste jag sett. Och jag fyllde den med Iittala-glas, bestick, tallrikar och en och annan duk. Den har fått följa med på alla ställen jag bott på. Och idag står den i mitt vardagsrum. Och frågan jag ställer mig nu är: Varför i hela friden står den inte på vinden?

En kista med handmålade blommor känns inte helt 2013. Inte ens Ernst skulle ”jomen jag tänkte snickra ihop en kista som man kan ställa i vardagsrummet, målar blommor på den och skriver mitt namn i snirklig stil” Inte så troligt.

Dessutom så används den bara som förvaring till en gammal skokartong med cd-skivor, en fjärrkontroll till nån apparat jag inte ens har kvar, några ramar jag inte vet vad jag ska göra med och en astrologibok jag fick för tusen år sedan.

Så mitt råd till er som tänker konfirmera er. Önska er ingen kista att samla grejer i tills ni flyttar hemifrån. Ni kan samla det i en helt vanlig kartong istället. Alternativt önska er presentkort på IKEA.

Skulle ni mot förmodan vilja samla era saker i en kista så hör av er. Men då ingår skokartongen innehållande soundtracket från Titanic. Värt att fundera på. (Och inte ens värt att kommentera.)

2 thoughts on “Ett gott råd

  1. Åh, så väl det känns igen! Och året måste ha varit 1992. Min kista står nu som flrvaringsmöbel på turbinen. Men under lång tid fungerade den som bänk inne hos oss. Åren mellan 2001 och 2007 var den klädd med svart tygfodral och en klädd dyna. Så har jag gillat den bäst!

  2. Och det ska stå ”förvaringsmöbel på utevinden” och inget annat.
    Tjocka fingrar på en iPhone…

Kommentera

