Mirakelkur och Alvedonkarta

Jag vaknade imorse och hade en slemklump i halsen. En slemklump som åkte upp och ner. Den kunde inte riktigt bestämma sig om den skulle åka ner i bröstet eller om den skulle hamna i handfatet. Jag kände dessutom att febern låg och lurade bakom hörnet. Redo att slå till vilken sekund som helst.

Jag ville helst dra täcket över huvudet. Alternativt lägga mig på en fårskinnsfäll framför en brasa. Ligga med huvudet i någons knä och bli struken i håret. Det var på den nivån.

Men istället gick jag upp. Började riva bland mina mirakeldroppar och Alvedonkartor. Ville ringa min älskade mamma och fråga om hon hade nåt mirakelknep på hur jag kunde mota bort febern som lurade i hörnet. Och om hon visste hur man hjälpte en ambivalent slemklump att bestämma sig.

Men jag gjorde inte det. Visste att tårarna skulle börja rinna om jag fick höra min mammas röst. Och då mina vänner, då vet man att man inte är helt frisk. Då förflyttar man sig ganska snabbt till när man var liten och var sjuk. Man låg nerbäddad i soffan och det enda som hjälpte var att mamma eller pappa strök en i håret. Typ. (Plus att dricka mycket, vila och försöka äta någorlunda.)

Min älskade mamma har många mirakelkurer. Hon är på riktigt helt fantastiskt kunnig inom olika områden. Man kan ringa henne och ”jag har lite ont i magen” och få svaret ”jamen då krossar du tio russin och blandar med vatten och en matsked potatismjöl, avsluta gärna med att göra en kullerbytta”. Och vips så är smärtan i magen borta.

OBS! Det där var en påhittad mirakelkur. Bör inte testas vid magont. Så ni vet. Ville mest att ni skulle försöka få ett grepp om hur det brukar gå till när min mamma delger sina mirakelkurer.

Men idag blir mirakelkuren att ligga i en soffa. Hutta Kan jang och knapra Alvedon. Ska givetvis skicka iväg den där slembollen till en livscoach. Hur svårt kan det vara att bestämma sig i livet?

Kommentera

