Hashtags och hönsfoder

Min son har laddat hem ett spel på min telefon. Ett spel där man ibland får meddelande om att djuren behöver matas, traktorn ska tankas eller att Mr Greg vill köpa hö.

Så imorse när det kom ett meddelande om att hönorna var hungriga så tänkte jag ”herregud, de stackars hönorna måste ju äta” och öppnade upp spelet. Jag fattade ingenting. Hönorna flaxade med sina små vingar i ren panik. Korna sprang fram och tillbaka. Och Mr Greg och nån tant i hatt stod och trampade utanför nån slags affär som jag (läs min son) tydligen ägde.

Lyckades hitta en foderkvarn. Förstod inte hur jag skulle få mat till djuren därifrån. Mr Greg och tanten i hatten tittade på mig. Undrade väl vad jag höll på med. Jag svepte med fingret i ren panik över den där jädra foderkvarnen, men lyckades inte få någon mat. ”Förlåt!” sa jag högt innan jag stängde ner spelet och stoppade telefonen under kudden.

Minns när jag skaffade min första iPhone. Gick in i butiken med en ”jag ska minsann inte skaffa mig en telefon där man sveper med fingret över displayen som om det vore en ingång till ett Star Trek-fartyg” inställning. Jag himlade lite med ögonen när säljaren tog fram och visade hur en iPhone fungerade. ”Alltså. Jag vill helst ha en Nokia” sa jag bestämt. Men säljaren lyckades övertala mig. Och nu sitter jag med en iPhone i handen. Och kan inte tänka mig en annan telefon. Aldrig nånsin.

Minns att jag till en början inte visste hur jag skulle ringa, att jag trodde att man var tvungen att ta hem en app för varje sida man ville surfa in på, hade totalt missat Safari, och att det tog ett tag innan jag förstod att det är en bra idè att uppdatera sina appar.

Men när jag väl lärt mig det och lite till. När jag fick förklarat vad Instagram och Twitter var. När jag lärt mig vad en hashtag är och hur man delar länkar via telefon. Så kan man väl säga att jag är lite med i matchen. Hi-tec är jag inte. Men lite.

Så kom igen Mr Greg och tanten i hatten när ni vet vad en hashtag är, när ni börjat twittra och när ni lägger upp bild på era flaxande hönor på Instagram. Tills dess kan ni väl ta er till foderkvarnen och ge de stackars hönorna lite mat. Det skulle uppskattas.

Kommentera

