Heal the world

Jag såg Uppdrag granskning igår. Hoppas att ni också gjorde det. Om inte så går det bra att göra det i efterhand. (Se här) Klippet på de kvinnor som läste upp hot och minst sagt kränkande ord har cirkulerat på nätet. Om män som näthatar kvinnor. Folk har skrivit inlägg. Sagt sin åsikt. Och jag hade inte tänk dra fram overheaden och göra nån större djupdykning här. Kan väl bara säga att jag blev mörkrädd. Punkt.

”Behandla andra som du själv vill bli behandlad”. Så enkla ord med så stor innebörd. Vill du bli behandlad på ett schysst sätt så var en schysst människa mot andra och du kommer till himlen. Typ. Inte så svårt när man tänker efter.

Men ändå kan jag förundras över de tillfällen där människor behandlat andra illa. Med ord eller handgripligen. Och där ingen har vågat säga ifrån. Ingen har vågat stå upp för den människa som blivit utsatt. Kanske rädsla för att själva råka illa ut. Eller så har den ganska typiska svenska ”jag vill inte lägga mig i så jag tittar åt ett annat håll och går vidare” mentaliteten visat sig.

Är ganska säker på att de flesta skulle göra nästan vad som helst för de man har i sin närhet. Vad. Som. Helst. Men är det inte dags att vi lyfter blicken och ser varandra? Ser dem som faktiskt behöver bli sedda? Tänk på det.
Det ska iallafall jag försöka göra.

Avslutningsvis tycker jag vi alla tar varandra i hand och gungar i takt till Heal the world.

Kommentera

