En liten Norgehistoria

Jag träffar många människor i mitt jobb. Väldigt många. Och alla människor är olika så därför uppfattar jag dem också på olika sätt. Det de alla har gemensamt är att de får samma uppmärksamhet av mig. Jag gör ingen skillnad på dem. Det ska de veta.

Vissa av dem träffar jag nästan dagligen. Det blir nästan så att man lär känna varandra. Utan att avslöja om ryggsäcken man har på ryggen. Man börjar hälsa på stan. Småpratar lite. ”Jomen det är ju du som jobbar på..” Jajamensan. Där jobbar jag. Och jag trivs med det. Väldigt mycket.

Sen finns det vissa av dem som sticker ut lite mer. Vissa som man faktiskt inte kan tänka sig att vara utan på något obeskrivligt sätt.

Jag kan inte säga från när. Och det har ingen betydelse. För känslan är densamma. Men vi började prata för några år sedan. Sen dess kommer hon in ganska ofta. Och går aldrig ut förrän hon har sagt ”hej” till mig.

Jag är osäker på ålder. Har aldrig frågat. Har hört att det är ofint att fråga om en kvinnas ålder. Men hon är på riktigt vacker i sina rynkor. Hennes hy ser sammetslen ut. Och hon ler med sina ögon. ”Hei du fina. Er du ok?” Hon är född i Norge. Det behövde jag inte ens fråga för att kunna lista ut. Lite har jag innanför pannbenet minsann.

Jag bryr mig på riktigt om henne. När hon berättade att hon skulle resa bort över jul så bad jag henne komma in för att tala om att hon kommit hem ordentligt. Och plötsligt så stod hon där. Med sina leende ögon. Sin varma röst. Och sin lilla rullator. ”Hei, her har du meg”. Och då får hon givetvis en kram. En sån där stor en. Tänk koala.

Tanken har slagit mig att jag gärna skulle vilja veta om det, gud förbjude, skulle hända henne något. Får försöka komma på ett sätt att naturligt flika in ett ”hör av dig eller be någon höra av sig till mig om det skulle hända dig något”. Även fast vi inte känner varandra på så sätt så är det nåt speciellt med just den här människan. Något jag inte kan sätta fingret på.

Och är det inte så. Att det är det där obeskrivliga. Det där vi inte riktigt kan förklara. Det där vi inte riktigt kan sätta ord på. Som får oss att förstå att det är på riktigt.

2 thoughts on “En liten Norgehistoria

Kommentera

