Darin och jag

Det hade snöat hela natten. Snöade fortfarande. Plogbilen hade ännu inte hunnit runt överallt. Nästan ingenstans faktiskt. Men jag hade redan bestämt att jag skulle springa innan jag började jobba. Oplogat eller inte.

Jag hade dessutom drömt att jag blev jagad av en man som ville skjuta mig. Hade liksom redan sprungit benen av mig hela natten och var minst sagt trött. Med andra ord inte den bästa starten.

Jag stoppade telefonen i en plastpåse och gav mig iväg. Luften var skön och hade det inte varit för att det snöade så förbannat så hade det här passet varit helt okej. Men nu såg jag praktiskt taget ingenting. Tvingades ha blicken på mina fötter. Och de försökte parera den där snön som kommit under natten och nu fortsatte att falla.

”Men det var då själva fan” tänkte jag och höjde musiken. Jag bestämde mig för att strunta i snön. Strunta i att jag stundtals fick blunda för att inte få in hela vintergatan i ögonen.

Helt plötsligt stod jag på Allsång på Skansen med en mikrofon i handen. Det var sommar och jag hade en klargrön klänning på mig. Vita Converse. Jag var solbränd. Fräknig och glad. Vid min sida stod Darin. Vi tittade på varann och våra ögon sa ”nu ger vi vad den här publiken tål”. Och sen sjöng vi En apa som liknar dig. Och dansade. Min familj satt i publiken och min son stod upp och klappade händerna. Jag avslutade låten med att göra en moonwalk. Vi fick stående ovationer och min son sprang upp på scenen och gav mig en kram.

Alla har vi våra knep för att ignorera det som är lite jobbigt. Mitt knep i det här fallet var att sjunga med Darin på Allsång på Skansen. Och det står jag för.

2 thoughts on “Darin och jag

Kommentera

