Glöm en dröm

Jag drömmer mycket när jag sover. Kommer ofta ihåg saker i detalj. Och ibland undrar jag om jag är helt med i matchen eller om jag springer på linjen med en liten flagga.

Jag kan drömma de mest fantastiska drömmar. Och konstiga. För att inte tala om de drömmar där jag ibland vaknar av att jag gråter. Har oftast drömt att någon nära har varit elak eller dött då. Och då blir man ju ledsen. Och gråter ögonen ur sig.

Men de drömmar som gjort att man blivit ledsen eller rädd är bara att glömma. Det kommer nya drömmar där man kan fightas med spöken, träffa Maria Montazami eller flyga över djupa vatten. (När jag flyger så simmar jag. Startar med att springa så fort så att benen knappt bär mig och så flaxar jag med armarna. Som en jädra pelikan.)

Jag vet att jag postat några drömmar på fb. Och nu kommer de samlade här. Ni får gärna spara dem. Kanske kan sätta in dem i en bok förgylld i guld eller något. Låt fantasin flöda.

Drömde att jag hade dansuppvisning. I nån slags ”Clockwork orange” outfit. Efteråt bjöd Maria Montazami på te. Och sen vann jag en kick-bike.

Drömde att jag flätade Kate Winslets hår inför en scen i Titanic. ”Onödigt. Hon ska ju snart ner i vattnet” tänkte jag innan jag vaknade.

Drömde att jag var hockeyproffs. Gled omkring på stan och bjöd mina lagkamrater på kebab istället för att träna. Verkligen proffsigt av mig.

Drömde att jag var på fest. Satt på övervåningen och åt skinka medan de andra festade loss på nedervåningen. Sen städade jag. Överallt.

Och inatt drömde jag att jag bodde i ett Mumin-liknande hus. Ni vet ett sånt där med toppigt tak. I rummet längst upp drack jag te tillsammans med nån tjej som slängde med håret hela tiden.
Sen kom en man med mustasch och sa att vi skulle gifta oss. ”Tjata inte så förbannat” sa jag och släckte lampan och la mig i ett hav av kuddar. Och sen vaknade jag. Inga konstigheter.

Och inatt önskar jag att ni får drömma fina drömmar. Om fjärilar, älvor och tusenskönor. Som en jädra Disney-film kan man säga.

Kommentera

