Pensionsförsäkring

Första gången jag yogade så ville jag att passet skulle vara slut illa kvickt. Jag var stel. Övningarna var svåra. Och varför pratade instruktören om kobror, hundar och kråkor? Herregud.

För att inte tala om andningen. Man kan tycka att en naturlig sak som att andas ska vara hur enkelt som helst. Men i kombination med yoga så är det inte det lättaste. När instruktören lugnt sa ”andas in”, så ville jag bara lägga mig på mattan och andas ut.

Och under avslappningen så grät jag som ett barn. Ville liksom krypa upp i mammas knä och bli struken i håret. (Min mamma är instruktör. Hade varit väldigt konstigt om jag bokstavligen hade gjort det.)

Men jag fortsatte gå på passen. Gick över den där jädra tröskeln. Ni vet den som ibland är så hög så man undrar om man måste hämta en stege för att komma över.

Och idag kan jag inte tänka mig ett liv utan yoga. På riktigt. Fullkomligen älskar det. Att använda sin kropp som belastning och upptäcka att man kan utveckla varje övning oändligt mycket är helt fantastiskt. Man blir starkare. Smidigare. Och man får lära sig roliga namn på övningar. (Tex. clownen, pilbågen och dansande hunden.)

Yoga är din bästa pensionsförsäkring.

Måste erkänna att vissa saker inom yogan får mig att flacka med blick. När instruktören säger ”Och så avslutar vi med att dansa Sjögräsdansen.” Då vrider man på huvudet och letar efter Dolda kameran. (Sjögräsdansen: man står bredbent. Böjda knän. Hukar sig mot golvet. För händerna med handflatorna neråt i svepande rörelser. Tänk Loreen. Minus bakgrundsdansare.)

Så jag föreslår att ni sätter Euphoria på högsta volym och kör er egna version av Sjögräsdansen. Även om ni inte gör den rätt så kanske ni får er ett gott skratt. Och det mina vänner kan man inte få för mycket av.

Kommentera

